Aneh

Alam

Diberdayakan oleh Blogger.

10 Pantai Dengan Keunikannya

Kamis

Pantai biasanya adalah tempat orang mencari ketenangan, mencari ilham, kedamaian, dan ada juga yang mengambil kesempatan mencari jodoh. Dan dalam banyak-banyak pantai, terdapat beberapa pantai yang mempunyai ciri-ciri yang unik. Berikut adalah antara pantai-pantai yang unik tersebut:



1.Pantai pasir putih yang terputih di dunia
   Berada di perairan selatan yaitu Pantai Hyams, New South Wales, Australia. Telah masuk Guiness Book       Of World Records sebagai pantai pasir putih yang terputih di dunia.



2.Pantai pasir hitam (Black Sand Beach)
Pantai Pasir Hitam ini terletak di kepualauan Hawaii. Bukan saja pantainya yang berpasir hitam yang menarik, tetapi juga ada glasier tidewater, air terjun yang menakjubkan, dan kawasan-kawasan lereng bukit yang hijau.
Pasir hitam di Punalu'u Pantai di Hawaii terbentuk ketika meletus lava panas bertemu air laut dingin, meledak menjadi potongan-potongan kecil. Nama "Puna'lu" berarti "pantai diving" dalam bahasa Hawaii asli.
Pasir hitam Punalu'u Pantai bukan hanya menarik untuk manusia. Pada Punalu'u Beach Park, penyu hijau dan penyu sisik sesekali singgah ke pantai untuk bertelur, tetapi berinteraksi dengan penyu menggunakan cara apapun, merupakan pelanggaran hukum sehingga pengunjung ke pantai disarankan untuk hanya melihat dan tidak boleh menyentuh penyu2 tersebut.

3.Pantai Pasir Hijau (Green Sand Beach)
Papakolea Beach adalah pantai pasir hijau yang terletak di South Point, daerah Kau, Pulau Hawaii. Salah satu dari 2 pantai pasir hijau di dunia, selain di Guam. Pantai ini mendapat warna dari kristal olivine yang terdapat dalam kon arang besi yang berhampar.

4.Pantai Pasir Merah (Red Sand Beach)
Pantai ini terletak di selatan Hana Bay dan ia juga dikenali sebagai Pantai Pasir Merah. Laluan utama ke pantai ialah pinggir tebing. Warna merah pasir diberikan oleh kon arang besi berdekatan bukit yang mengelilingi teluk.

5.Pantai Pasir Ungu
Pantai dengan pasir pantai berwarna ungu (purple) ini terletak di Pfeiffer Beach, California, AS. Tambah menarik lagi dengan banyak bebatuan besar tepi pantai.

6.Pantai Kaca
Pantai Kaca berada di bahagian pantai Fort Bragg di MacKerricher State Park, California. Setelah Perang Dunia II pantai ini digunakan sebagai tempat pembuangan, selama dua dekade akhirnya dihentikan. Sejak itu, ombak membawa pecahan kaca ke pantai hingga memenuhinya. Penyebabnya menyedihkan, tetapi hasilnya wow...

7.Pantai atas darat
Pantai Gulpiyuri berhampiran Llanes di Sepanyol. Pantai ini didapati sepenuhnya di atas darat di teluk indah kecil yang kelihatan seperti sesuatu yang fantasi.

8.Pantai Bola Bowling (Bowling Ball Beach)
Terletak di perairan California di sebuah kota yang bernama Mendocino, dan di tempat yang dinamakan Schooner Gulch. Dinamakan pantai bola bowling karena sepanjang pantai ini ada pemandangan yang cukup unik dengan adanya ribuan batu-batu yang seragam dalam ukuran dan bentuk yang mirip dengan bola bowling.

9.Pantai lapangan terbang
Barra Airport mungkin adalah satu-satunya lapangan terbang dimana kapal terbang mendarat di tepi pantai. Terletak di Outer Hebrides, Scotland.

10.Pantai Air Panas (Hot Water Beach)
Pantai Air Panas ini terletak di Waikato, New Zealand. Pantai ini dikunjungi 130,000 pengunjung setiap tahun karena tarikan geothermal nya. Air panas dapat mencapai 64 o C (147 o F), tetapi anda harus menggali lubang untuk menikmatinya. 
Takungan air bawah tanah ini telah dibentuk oleh gunung berapi yg mencapai permukaan. Pantai ini adalah lokasi yang sangat sesuai untuk mandi air panas.

sumber : http://www.kaskus.us/showthread.php?t=11238400
Share :
. 10 Pantai Dengan Keunikannya By Campur-Mode On Published: 10 Pantai Dengan Keunikannya 5 100 reviews
Description: 10 Pantai Dengan Keunikannya Rating: 5 Reviewer: Campur-Mode On - ItemReviewed: 10 Pantai Dengan Keunikannya